dietary-habits-and-their-impact-on-healthNykyisessä hektisessä yhteiskunnassa monen arki keskittyy monenlaisten vastuiden hoitamiseen, jolloin ruokailun ja ruokavalintojen miettimiseen jää hyvin vähän aikaa. Siksi ruokailutottumukset ovat muuttuneet merkittävästi viime vuosien aikana.

Vuosikymmeniä sitten päivittäinen ruokailu oli perhetapahtuma, jossa koko perhe kokoontui yhteen ja ruoan laittamiseen käytettiin aikaa jopa useita tunteja. Silloin ruoan terveellisyyteen ei ehkä tietoisesti kiinnitetty huomiota, mutta ruoka oli kotona tehtyä ja puhtaista luonnollisista raaka-aineista valmistettuja, joissa ei ollut ylimääräisiä sokereita, väriaineita ja lisäaineita. Nykypäivänä taas valmiit ruoat ovat usein lisäaineiden ja väriaineiden kyllästämiä, eivätkä niiden valmistusprosessit eivät ole terveellisiä ja tuotteiden tuoteselosteiden lukeminen on kuin vieraan kielen tulkitsemista.

Nykyään monissa perheissä jokainen perheenjäsen syö eri aikaan päivästä erilaisten työaikataulujen ja koulun päättymisen mukaan, jolloin yhdessä vietettyä aikaa on vähemmän. Kotona iltapäivällä yksin oleville lapsille saatetaan jättää epäterveellisiä valmisruokia, jotka ovat vaikuttaneet lasten ja nuorten ruokailutottumusten myötä ylipainoon ja muihin terveysongelmiin. Aikuiset kiinnittävät vähän huomiota syömänsä ruoan terveellisyyteen ja saattavat syödä liian harvoja kertoja päivässä tai napostelevat välipaloja nostaakseen verensokeria kunnollisten aterioiden välillä.

Valitettavaa on, että monien terveys vaikuttaa heikentyvän epäterveellisten ruokailutottumusten myötä. Erilaiset allergiat ja herkistymiset maitotuotteille, gluteenille ja monille muille ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina. Osa tutkijoista on arvioinut, että suuret määrät lisäaineita ovat vaikuttaneet siihen, että elimistössä aiheutuu herkkyystiloja. Myös erilaisten ruoanvalmistusmenetelmien vuoksi epäillään, että ruoka ei ole niin terveellistä kuin sen pitäisi. Pidemmän ajan kuluttua jää nähtäväksi, mitä aiheutuu muutoksista, joita viime vuosina on tehty ruoan valmistamisen tehostamiseksi ja tuottamiseksi.

Jotta ruokailutottumuksia saataisiin muutettua terveellisempään suuntaan, ensimmäisenä on tiedostettava muutoksen tarpeellisuus ja alettava kiinnittää huomiota siihen, mitä ihminen suuhunsa laittaa. Ruokien on oltava mahdollisimman luonnonmukaisia ja terveellisiä. Terveelliset rasvat, pieni määrä sokereita ja oikea määrä proteiineja sekä hiilihydraatteja oikeassa suhteessa ovat keholle tarpeellisia ainesosia. Ruokailuja tulisi päivän aikana olla kuusi, noin kolmen tunnin välein.

Muutosten lisäksi toivottavaa olisi ihmisten asenteiden muuttuminen ruokailua kohtaan. Se on osa itsestään ja terveydestään huolehtimista, johon kannattaa käyttää aikaa eikä vain syödä mitä nopeimmin ja helpoimmin on saatavilla. Oikein ja terveellisesti syöminen on varmasti vaivan arvoista!