towards-a-healthier-dietMonet suunnittelevat terveellisemmän ruokavalion aloittamista ja pyrkivät jossain määrin ruokaa valmistaessaan vähentämään siihen upotetun rasvan, suolan ja sokerin määrää. On kuitenkin myös suuri joukko niitä, jotka kaihtavat terveellisempää ruokavaliota jo siksi, että he kuvittelevat, ettei ruuasta enää voisi nauttia samalla tavalla kuin aiemmin. Valitettavasti terveellistä ruokaa leimaakin usein mielikuva mauttomasta ja yksinkertaisesta ruuasta, joka kumpuaa luultavasti muutaman vuosikymmenen takaa, jolloin terveellinen ruokavalio tarkoitti rutikuivaa kanan rintafilettä, riisikauhallista sekä höyryllä kypsytettyä parsakaalia. Nykyään tällaiset mielikuvat on syytä kuitenkin heittää romukoppaan, sillä terveellinen ruoka on vähintään yhtä maukasta kuin mikä tahansa muukin ruoka. Ruoka voi aivan hyvin olla sekä terveellistä että suussa sulavaa, jonka todistavat monet huippukokitkin: yhä useampi julkkiskokki on vähentänyt ruuanlaitossaan rasvaa, kolesterolia ja suolaa ilman, että ruuan maku tai kokkauksen ilo kärsisi tippaakaan.

Terveellisessä kokkauksessa on suositeltavaa tähdätä sopivaan tasapainoon proteiinien, kuitujen ja rasvojen osalta. Kaikki tietävät, että terveelliseen ruokavalioon kuuluvat olennaisena osana erilaiset vihannekset ja hedelmät, joita kannattaakin sisällyttää kokkauksiinsa mahdollisimman monipuolisesti ja rohkeasti. On hyvä pyrkiä valitsemaan sellaisia reseptejä, joissa painotetaan erityisesti vihreiden, lehtevien ja värikkäiden vihannesten käyttöä, sillä juuri näistä löytyy useimmiten eniten ravintoaineita. Älä suotta kaihda uusiinkaan vihanneksiin tutustumista, sillä vastaan saattaa tulla iloisia yllätyksiä. Hedelmät ovat luonnon omia karamelleja, joten makeannälkää tyydyttämään voi jälkiruuaksi tai välipalaksi tyydyttää esimerkiksi mehukkaalla appelsiinilla tai ihanan kirpeällä kiivillä. Myös monessa muussa asiassa aiemmin käyttämiään ruoka-aineita voi korvata terveellisimmillä vaihtoehdoilla. Rasvaisen porsaanlihan voi korvata rasvaisella kalalla ja voin oliivi- tai rypsiöljyllä. Toinen suositeltu ja tunnetusti terveellinen lisäys ruokiin ovat erilaiset pähkinät sekä avokadot.

Parasta terveellisessä ruuanlaitossa on se, ettei se vaadi mitään sen kummempaa kuin mikä tahansa muukaan ruuanlaitto. Reseptejä noudattamalla kuka tahansa aloittelijasta huippukokkiin pystyy loihtimaan maittavan ja samalla terveellisen aterian, ja nykyään reseptejä ja vinkkejä terveellisempään ruuanlaittoon on tarjolla aivan kaikkialla. Välineidenkään ei tarvitse olla sen kummoisempia, sillä hyvällä veitsellä, leikkuulaudalla, muutamalla kattilalla ja pannulla voi saada aikaan upeita, terveellisiä ateriakokonaisuuksia sekä itselleen että koko perheelle.