breakfastKaikille on varmasti tuttu tunne herätä aamulla hiukan suunniteltua myöhempään, jolloin kaikki aamun kiireet kasautuvat yhdeksi sekasortoiseksi kaaokseksi. Kaikkien muiden aamuaskareiden lomassa tuppaa valitettavan monen kohdalla käymään niin, että aamiaiselle jää aivan liian vähän aikaa, jos ollenkaan. Asian ei kuitenkaan kannattaisi antaa lipsua sille tolalle, sillä aamupalaa ei suotta kutsuta päivän tärkeimmäksi ateriaksi. Vain muutaman minuutin varaaminen aamiaiselle merkitsee paljon, sillä se polkaisee päivän käyntiin aivan eri tavalla. Jos sillekään ei löydy aikaa, kannattaa mieluummin edes syödä pikainen aamupala matkalla tai vaikkapa viimeistään työpaikalle päästyään. Paras on tosin järjestää aamulla tarpeeksi aikaa kaikille askareilleen, jolloin parhaimmillaan voi aamupalaa kaikessa rauhassa nauttiessaan istahtaa pelaamaan vaikkapa viihdyttäviä nettikasinopelejä. Klikkaa tästä, niin pääset tutustumaan erääseen tämän hetken mukavimmista kasinosivustoista, jossa pelaajia odottavat monenmoiset rahakkaat pelit.

Ravintoasiantuntijat suosittelevat aamupalan nauttimista kahden tunnin sisällä heräämisestä. Mikä tahansa ravitseva aamiainen, kuten vaikkapa pelkkä banaani on jo hyvästä, sillä aamiaisen väliin jättäminen voi etenkin tavaksi muodostuneena olla todella haitallista elimistölle. Se voi pahimmillaan johtaa kohonneeseen sydäntautiriskiin, painonnousuun, oppimisvaikeuksiin, keskittymishäiriöihin, diabetekseen ja luiden haurauteen. Erityisen terveellinen aamiainen on kuitenkin yleisesti ottaen sellainen, joka antaa keholle noin neljänneksen tai kolmanneksen päivittäisestä kaloritarpeesta. Useimmiten tasapainoinen aamupala tarjoaa keholle myöskin muita ravinteita kuten rautaa, vitamiineja, proteiineja, kuituja ja kalsiumia. Erityisen hyviä vitamiininlähteitä ovat erilaiset vihannekset ja hedelmät. Kuituja ja energiaa saa runsain määrin esimerkiksi laadukkaasta mysliannoksesta ja kalsiumia vaikkapa jogurtista. Moni tekee itselleen aamuisin kaikkea hyvää sisältävän hedelmiä, vihanneksia ja maitotuotteita sisältävän smoothien, joka on todellinen terveyspommi.

Aamiaista sanotaan päivän tärkeimmäksi ateriaksi, sillä se tarjoaa keholle ja mielelle paljon kaivattua energiaa pitkän yön jälkeen. Lisäksi se on etenkin viikonloppuisin mukava tapa, joka saa koko perheen kerääntymään pöydän ääreen vaihtamaan kuulumisia. Aamupalan nauttimisen tavaksi ottaminen jo lapsuudessa ja siitä kiinni pitäminen läpi nuoruuden luo pohjan terveellisille ruokailutottumuksille, jotka kantavat läpi elämän. Niinhän sanotaankin, että päivän käynnistäminen ilman aamupalan syömistä on vähän kuin autoilemaan lähteminen ilman polttoainetta!